Відділ освіти Кременецької РДА
Почаївський будинок дитячої творчості
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказом відділу освіти
Кременецької РДА
№ 268 від 08 вересня 2014 року
Програма гуртка
Матчворк
Автор програми
керівник гуртків Почаївського БДТ
Москаленко Леся Василівна
|
2014
ПРОГРАМА ГУРТКА «МАЧВОРК»
Початковий і основний рівні
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
- ірники – один з найбільш легкодоступних матеріалів для створення різних виробів. Вони відкривають широкі можливості для творчості. Крім того, сірники – це відмінний матеріал для складання різних головоломок, а також чудовий розвиваючий посібник для дітей, що одночасно є і навчанням, і забавою.
- гуртка мачворку розрахована на роботу за двома рівнями навчання: початковий рівень – 1 рік, основний рівень – 1 рік. Кількісний склад навчальної групи становить 10 – 15 вихованців. Гурток початкового рівня - для учнів молодшого шкільного віку (2-6кл.). На опрацювання навчального матеріалу відводиться 144 години (4 год. тижневого навантаження). Гуртки основного рівня створюються для учнів 7 – 9 класів. Програма розрахована на 216 годин на рік. Метою програми є формування компетентностей особистості у процесі роботи з сірниками, ріжучими та креслярськими інструментами. Для досягнення даної мети програмою передбачено: - створення «образів» конструкцій – їх кількість, варіативність, новизна, оригінальність, виразність,ступінь віддаленості творчого образу від запропонованого;
- вміння відокремлювати ціле від частини;
- інтелектуальна активність і захоплення вихованців пошуковою діяльністю;
- емоційне ставлення до виконання завдань.
Навчання творчому конструюванню засноване на взаємопов’язаних складових:
- розвиток самостійного дослідження вихованцями нових матеріалів;
- розвиток образного мислення та уваги;
- формування узагальнених способів діяльності.
Кожне заняття включає теоретичний матеріал і практичну роботу.
Програма передбачає варіативність технологій, методів , форм навчання.
На заняттях гуртка використовуються різноманітні методи навчання, а саме: пояснювально-ілюстративні (розповідь, пояснення, бесіда, демонстрація), репродуктивні (відтворювальні), та проблемно-пошукові (проблемне викладення матеріалу, дослідницькі, частково-пошукові).
Застосовуються різноманітні засоби навчання: наочні посібники, роздатковий матеріал, технологічні карти, технічні засоби навчання.
За даною програмою можуть проводитись заняття в групах індивідуального навчання, які організовуються відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах.
Перевірка та оцінювання знань й умінь вихованців здійснюється під час виконання ними практичних робіт, а також у формі проведення вікторин, змагань і підсумкових виставок.
Початковий рівень навчання
Тематичний план
№
|
Розділ, тема
|
Кількість годин
|
Теоретичні заняття
|
Практичні заняття
|
1.
|
Вступне заняття. Інструктаж з безпеки життєдіяльності.
|
2
|
2
|
-
|
2.
|
Загальні відомості про технологію мачворку. Відомості про матеріали та інструменти для роботи.
|
2
|
2
|
-
|
3.
|
Навички проектування і основи креслення.
|
20
|
4
|
16
|
4.
|
Технологія роботи з сірниками.
|
30
|
6
|
24
|
5.
|
Виготовлення плоских моделей із сірників.
|
34
|
8
|
26
|
6.
|
- об’ємних виробів із сірників.
|
46
|
8
|
38
|
7.
|
Екскурсії, конкурси, свята, виставки
|
6
|
-
|
6
|
8.
|
Навчальний практикум
|
2
|
-
|
2
|
9.
|
Підсумкове заняття
|
2
|
2
|
-
|
|
Всього
|
144
|
32
|
112
|
Зміст програми
1. ВСТУПНЕ ЗАНЯТТЯ (2 год.).
Ознайомлення з метою та планом роботи на рік , з матеріально технічною базою гуртка, правилами техніки безпеки життєдіяльності на заняттях технічною творчістю. Вирішення організаційних питань.
2.ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ТЕХНОЛОГІЮ МАЧВОРКУ. ВІДОМОСТІ ПРО МАТЕРІАЛИ ТА ІНСТРУМЕНТИ ДЛЯ РОБОТИ (2 год.).
Короткі відомості про розвиток і виникнення технології мачворку. Місце та роль технології роботи з сірниками у початковому технічному моделюванні та у сучасному декоратково-ужитковому мистецтві. Види виробів із сірників. Використання природних матеріалів. Матеріали для мачворку. Інструменти та пристосування для сірникового конструювання. Правила безпечної роботи. Організація робочого місця.
3. НАВИЧКИ ПРОЕКТУВАННЯ ТА ОСНОВИ КРЕСЛЕННЯ (20 год.)
Ознайомлення з навичками проектування та креслення. Робота з креслярським інструментом. Визначення законів проектування в роботі.
Практична робота:
- Виконання кривих ліній. Креслення кола, виконання простих геометричних фігур (трикутник, куб, циліндр, квадрат).
4. ТЕХНОЛОГІЯ РОБОТИ З СІРНИКАМИ (30 год.)
Постановка проблеми. Аналіз і систематизація інформації. Ознайомлення з безклейовими та клейовими з’єднаннями сірників. Застосування сірників з головками різних кольорів. Ознайомлення з оздоблювальними матеріалами.
Практична робота:
- Виготовлення різноманітних кубів, танка, літака.
5. ВИГОТОВЛЕННЯ ПЛОСКИХ МОДЕЛЕЙ ІЗ СІРНИКІВ (34 год.)
Способи і прийоми виготовлення моделей з плоских геометричних фігур. Технологія виготовлення плоских деталей. Склеювання та сушіння. Способи оздоблення.
Практична робота:
- Виготовлення панно із квітами, аплікація «Метелик».
6. ВИГОТОВЛЕННЯ ОБ’ЄМНИХ МОДЕЛЕЙ ІЗ СІРНИКІВ (46 год.)
Способи і методи конструювання з об’ємних геометричних фігур. Елементарні поняття про геометричні тіла: куб, циліндр, паралелепіпед, конус.
Поняття про конструювання з готових об’ємних фігур.
Практична робота:
- Виготовлення башти з граннями.
- Виготовлення головних воріт до башти.
- Виготовлення фортечних воріт.
7. ЕКСКУРСІЇ, КОНКУРСИ, СВЯТА, ВИСТАВКИ (6 год.)
Участь у різноманітних конкурсах, виставках, змаганнях. Організація та проведення різноманітних масових заходів: святкування нового року, дня іменинника, вікторини, брей-ринги, тематичні вечори.
8. НАВЧАЛЬНИЙ ПРАКТИКУМ (2 год.)
Самостійна робота вихованців з метою перевірки теоретичних та практичних знань, отриманих протягом навчального року, та визначення рівня навчання.
9. ПІДСУМКОВЕ ЗАНЯТТЯ (2год.)
Підведення підсумків роботи гуртка за рік. Організація виставки робіт вихованців. Відзначення кращих вихованців гуртка. Завдання на літо.
Основний рівень навчання
Тематичний план
№
|
Розділ, тема
|
Кількість годин
|
Теоретичні заняття
|
Практичні заняття
|
1.
|
Вступне заняття.
|
3
|
2
|
1
|
2.
|
Матеріали, інструменти та приладдя.
|
12
|
1
|
11
|
3.
|
Графічні знання та вміння.
|
18
|
3
|
15
|
4.
|
Технологічні та конструкторсько-технологічні поняття.
|
12
|
3
|
9
|
5.
|
Виготовлення найпростіших літаючих моделей технікою мачворк.
|
32
|
3
|
29
|
6.
|
Виготовлення макетів найпростіших автомоделей технікою мачворк.
|
32
|
3
|
29
|
7.
|
Виготовлення макетів будівель (елементи дизайну).
|
42
|
3
|
39
|
8.
|
Виготовлення судномоделей технікою мачворк.
|
24
|
3
|
21
|
9.
|
Виготовлення іграшок та сувенірів технікою мачворк за власним задумом.
|
30
|
3
|
27
|
10.
|
Навчальний практикум
|
2
|
-
|
2
|
11.
|
Екскурсія, конкурси, свята
|
4
|
-
|
4
|
12.
|
Підсумкове заняття
|
2
|
2
|
-
|
|
Всього
|
216
|
27
|
189
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
- ВСТУПНЕ ЗАНЯТТЯ (3 год.)
Обговорення плану роботи гуртка на рік. Індивідуальні плани роботи вихованців. Правила безпеки життєдіяльності. Відомості про мачворк.
- МАТЕРІАЛИ, ІНСТРУМЕНТИ, ПРИЛАДДЯ (12 год.)
Основні види матеріалів, які використовуються в мачворку, та відомості про них. Відомості про оздоблюючи та допоміжні матеріали. Відомості про інструменти та приладдя. Правила безпечної роботи з ними.
Практична робота:
- Виготовлення поробок на основі розгортки коробочки (скринька, причеп.)
|